Am avut plăcerea să prezint tema „Protocolul transfrontalier în insolvența grupului de societăți”
la cea de-a treia ediție a Conferinței Naționale de Drept Comercial Stanciu
D. Cărpenaru, 16 noiembrie 2023, organizată de Revista Română de Drept
Comercial, Institutul Român de Drept Comercial, Facultatea de Drept a
Universității din București, Academia de
Științe Juridice din România și Editura Universul Juridic
Aici
se regăsesc câteva dintre ideile pe care le-am expus în cadrul conferinței.
1. Protocolul, mecanism util în insolvența
transfrontalieră – terminologie
În doctrină s-a subliniat necesitatea clarificării conceptului de "protocol", procedeu utilizat
în cazurile de insolvență transfrontalieră, denumit și „protocol („de guvernare"), "acord de cooperare",
"acord transfrontalier".
Regulamentul (UE) nr. 848/2015 privind procedurile de
insolvență include acest concept în Considerentul 49 și articolul
42 alineatul (3) litera (d), propunând acordurile și protocolul ca mecanisme
pentru cooperare între părți. Ghidul Practic UNCITRAL(2009) descrie
protocolul drept o formă de "acord
transfrontalier", împreună cu alte practici similare, cum ar fi
contractul de administrare, și memorandum de înțelegere.
Este recunoscut la nivel internațional că protocolul
poate fi un instrument pentru îmbunătățirea cooperării între procedurile
multiple de insolvență sau mecanismele de pre-insolvență. Protocolul poate reprezenta o punte de
legătură între jurisdicții pentru a depăși problemele de coordonare și
comunicare între procedurile de insolvență paralele care sunt deschise în țări
diferite și care implică același debitor sau grup de societăți. Aceste
proceduri pot avea ca obiect o persoană juridică individuală cu active în
jurisdicții diferite sau pot viza un grup de societăți alcătuit din diferite
entități stabilite în sisteme juridice diferite.
Protocolul răspunde unor cazuri practice și,
prin urmare, conținutul său ar trebui să fie construit pentru a se adapta
circumstanțelor specifice ale cazurilor individuale. Efectul unui protocol este
acela de a reduce incertitudinea, în special cea legată de legea aplicabilă.
2. Baza legislativă în Uniunea Europeană –
Regulamentul UE 848/2015 privind procedurile de insolventa
Regulamentul stabilește obligația de
cooperare, coordonare și comunicare de la articolele 41 și 56. Considerentele 48 și 49 au în vedere ca
instanțele și practicienii în insolvență să urmeze "cele mai bune
practici" existente în acest domeniu.
Considerentul 48 din Regulament prevede că
"procedurile principale de insolvență și procedurile secundare de
insolvență pot contribui la administrarea eficientă a patrimoniului debitorului
în caz de insolvență sau la realizarea efectivă a activelor totale dacă
există o cooperare adecvată între actorii implicați în toate procedurile
concurente. O cooperare adecvată presupune ca diferiții practicieni în
insolvență și instanțele implicate să coopereze îndeaproape, în special prin
schimbul unei cantități suficiente de informații."
Articolul 41 alineatul (1) impune
practicienilor în insolvență din procedurile principale și secundare obligația
de a coopera. Cooperarea poate lua orice formă și este limitată doar de
compatibilitatea cu legislația locală. În articolul 41 alineatul (2), Regulamentul
oferă câteva exemple privind modul în care poate avea loc cooperarea. Articolul
43 alineatul (1) stabilește obligația de cooperare între practicienii în
insolvență și instanțe atât înainte, cât și după deschiderea procedurii.
Articolul 56 alineatul (1) impune obligația de a coopera în limitele impuse de
legea aplicabilă și de eventualele conflicte de interese. Articolul 57
alineatul (1) stabilește obligația de cooperare în cadrul procedurilor care se
referă la grupurile de societăți, în măsura în care această cooperare nu este
incompatibilă cu cadrul procesual aplicabil și nu generează un conflict de
interese.
Rolul protocolului în abordarea europeană
Protocolul este introdus în contextul "celor
mai bune practici de cooperare în cazurile de insolvență transfrontalieră,
astfel cum sunt stabilite în principiile și orientările privind comunicarea
și cooperarea adoptate de organizațiile europene și internaționale active în
domeniul dreptului insolvenței și, în special, în orientările relevante
elaborate de Comisia Națiunilor Unite pentru dreptul comercial internațional
(UNCITRAL)," În Considerentul
48, ultima teză.
Articolul 41 alineatul (1) și articolul 56
alineatul (1) din regulament oferă legitimitate utilizării protocolului în
insolvența transfrontalieră.
Încheierea unui protocol este doar o opțiune,
nu este obligatorie în temeiul legislației Uniunii Europene.
Dificultăți practice
Regulamentul nu stabilește o definiție sau o
delimitare a obligațiilor de cooperare și de comunicare ale practicienilor în
insolvență și ale instanțelor.
Regulamentul permite utilizarea
protocolului, dar nu garantează un conținut specific, așa cum este
dezvoltat în cele mai bune practici internaționale.
Statele membre ale UE nu cunosc, în general,
conceptul de protocol.
Nu toate jurisdicțiile UE oferă instanțelor
judecătorești puterea discreționară necesară pentru a aproba un protocol. O explicație poate fi preocuparea de a
asigura protecția independenței judiciare în raport cu alte instanțe.
Regulamentul poate limita conținutul juridic
al oricărui protocol sau al oricărei orientări judiciare, față de diferențele
dintre legile tuturor procedurilor de insolvență care participă la încheierea
unui protocol. În prezent, principalul obstacol în calea utilizării protocolului
se regăsește în dispozițiile legislațiilor naționale în materie de insolvență,
care rămân prea puțin flexibile atunci când li se cere să permită
practicienilor în insolvență să încheie și instanțelor să aprobe protocoale
transfrontaliere. Astfel, orice clauză a unui protocol necesită luarea în
considerare a legilor tuturor procedurilor de insolvență care participă la
negociere. Acest lucru poate îngreuna sau limita capacitatea de a ajunge la
un acord, iar protocoalele sunt lăsate să stabilească doar aspecte procedurale
simple, ca de exemplu detalii de contact și anumite termene procedurale.
3. Protocolul în Legea Model UNCITRAL privind
insolventa transfrontaliera si instrumente similare oferite de UNCITRAL
Activitatea Working
Group V UNCITRAL demonstrează că utilizarea protocoalelor a fost
dezvoltată în diferite jurisdicții ca mecanisme eficiente de cooperare.
Ghidul
Practic UNCITRAL privind Cooperarea transfrontalieră în insolvență, fundamentat pe experiența și
jurisprudența internațională, analizează negocierea, efectele și beneficiile „acordurilor
transfrontaliere”, nu într-o manieră rigidă, ci ținând cont de nevoia de
flexibilitate și adaptabilitate la condițiile concrete ale fiecărui caz.
Rezultatele se bazează pe investigarea a peste patruzeci de acorduri aprobate
de judecători în diferite cazuri din întreaga lume. Ghidul propune, de
asemenea, câteva exemple de clauze și probleme care pot fi incluse într-un
protocol.
Principiile mai degrabă generale susținute de
documente neobligatorii ale UNCITRAL sunt în mare măsură coerente și pe deplin
compatibile cu orice normă de drept comun. Părțile pot utiliza protocolul
pentru a-și clarifica așteptările comune în ceea ce privește conținutul,
mijloacele, amploarea și limitele oricărei obligații de cooperare și
comunicare.
Protocolul poate reprezenta singura modalitate
viabilă de a stabili un teren comun în ceea ce privește coordonarea
procedurilor de insolvență în cazul grupului de societăți.
Ghidul practic UNCITRAL poate constitui baza
pentru un model european de protocol
pentru practicienii în insolvență în vederea facilitării comunicării și
cooperării și pentru implementarea unor ghiduri de bune practici în vederea
adoptării de către instanțe în procedurile transfrontaliere de insolvență.
Din păcate, doar câteva state membre ale Uniunii
Europene au adoptat Legea Model UNCITRAL (1997).
4. Exemplu de cooperare prin protocol în
insolvența transfrontalieră
Protocoalele au fost elaborate și prosperă în
jurisdicții cu legi aplicabile flexibile în ceea ce privește capacitatea
instanțelor de insolvență și a practicienilor în insolvență de a administra
patrimoniul debitorilor și de a desfășura procedurile de insolvență. Ele au fost utilizate cu
precădere în procedurile de insolvență paralele din SUA și Canada, Marea
Britanie, Australia.
Cauza In re Maxwell
Communications Corp PLC, USA, 1994, este considerată „prima
utilizare modernă a comunicării de la instanță la instanță în cazurile
transfrontaliere de insolvență prin intermediul unui protocol aprobat de
instanțe”.
MCC a fost o companie
holding engleză, cu peste 400 de filiale în întreaga lume. Principalii săi creditori
s-au situat în Anglia, iar principalele active, companii de publicitate,
mass-media și comunicare, erau situate în SUA. Maxwell a formulat o cerere
pentru procedura de restructurare reglementată de Capitolul 11 în SUA în
decembrie 1991, iar a doua zi a formulat cerere pentru procedura judiciară
de administrare în Regatul Unit al Marii
Britanii. În Regatul Unit a fost numit un administrator pentru companie, iar în
SUA judecătorul a numit un administrator pentru a analiza situația și a formula
recomandări.
În ambele jurisdicții, un
protocol redactat de părți și consilierii acestora a fost aprobat de ambii
judecători implicați în procedurile paralele la scurt timp după începerea
ambelor proceduri.
În cazul Maxwell,
administratorii, în temeiul protocolului, au putut finaliza și
implementa rapid un plan de reorganizare și o procedură scheme of arrangement.
O cauză a succesului
protocolului a fost faptul că a fost semnat și aprobat de instanțe la începutul
deschiderii procedurilor, iar părțile nu au rezolvat prin protocol toate problemele care ar fi fost
de natură să genereze neînțelegeri, lăsând spațiu pentru discuții ulterioare.
Protocolul încheiat în
cauza Maxwell reprezintă o lecție importantă despre modul de a obține o soluție
rapidă și eficientă cu privire la probleme apărute în două proceduri
transfrontaliere de insolvență, fundamentat în principal pe atitudinea
cooperantă și creativă a judecătorilor și a specialiștilor implicați în
proceduri, chiar și în absența unui precedent în acest sens.
5. Cum putem aduce protocolul în practica din
România în domeniul insolvenței transfrontaliere? Propuneri de măsuri
Analiza diferitelor practici privind managementul procedurilor
de restructurare și insolvență, astfel cum rezultă din îndrumările Legii Model
și Ghidurile UNCITRAL, dar și cele ale diferitelor jurisdicții naționale cu
experiență îndelungată și rezultate deosebite în domeniul dreptului
internațional al insolvenței.
Cercetarea practicii și jurisprudenței internaționale
pentru a forma o viziune mai largă asupra modului în care trebuie interpretate
și aplicate prevederile legale naționale în vigoare.
Promovarea unei perspective pragmatice și flexibile în abordarea problemelor transfrontaliere în materie de insolvență, de către toate categoriile profesionale care participă la dezvoltarea unui sistem integrat și coerent, practicieni în insolvență, judecători, specialiști în restructurare, pentru a crea o cultură, o tradiție a cooperării și comunicării la nivel național, care apoi sa fie extrapolată internațional.
